Cultre Power
artist ガゼル/Ghazel
 width=
ガゼル展 展示風景
photo Aomi Okabe






Copyright © Aomi Okabe and all the Participants
© Musashino Art University, Department of Arts Policy and Management
ALL RIGHTS RESERVED.
©岡部あおみ & インタヴュー参加者
©武蔵野美術大学芸術文化学科
掲載情報の無断使用、転載を禁止致します。

イントロダクション

ガゼル:世界市民への道
岡部あおみ(αMプロジェクト2005キュレーター)

「不法滞在者達」という第50回ヴェネチア・ビエンナーレの総合監督フランチェスコ・ボナミの企画展に、ガゼルの『Me』が出品された。3台の箱型モニターを1組とするヴィデオ・インスタレーションで、イランの伝統的なムスリムの黒いチャドルをまとった作者が日常的なごく短いパフォーマンスを繰り広げる映像だ。たとえば「甘い夢」というタイトルのシーンでは、空の乳母車を引いているだけ。「毎日がバレンダインデー」は、ハート型の赤い風船を退屈そうにもてあます。「来年はきちんとしなければ」では、着たままのチャドルにアイロンがけをするという滑稽なもの。タイトルの意味を裏切る辛口のアイロニーとウイットに富むコミカルなコントだが、突飛な発想と現実を切り取る手法が鮮やかだ。イランのジャーナリスト、カヴェ・ゴレスタンはガゼルの映像を俳句のようだと評している。

『Me』シリーズは1997年に開始し、これまでに制作したシーンは、未発表を加えると620件に及ぶという。本展で紹介するのはヴェネチア出品作品で、2000−2003年に制作された41件である。撮影はおもにガゼルの生活空間となったフランスのモンペリエ、イランのテヘランとカスピ海のそばの町、一時滞在したニューヨークだが、唯一の例外はベイルート。路上に停められた戦車の前で雑誌を読みふけるという「愛と平和」だ。日常に介入する政治や社会の断面は、「一人では絶対寝ない」で、機関銃との添い寝などに、テロや戦争のリアルな表象として喚起されている。

チャドルを扱う自然な女らしい仕草と、チャドルの下から垣間見える男性的な黒い運動靴をはいたズボン姿といういでたちのギャップ。こうしたずれを通して、イスラムの女性にまつわるフィクショナルなオリエンタリズムがクリッシェ(常套手段)として告発され、ハイブリッドな(異種混合的)現代が自他ともに肯定される。

大きな物語の失墜とともに西洋近代性への疑問が広がり、ポストコロニアルな文脈のなかで、非西洋社会に根ざしたまなざしや身体性が有効な「他者性」と「異質性」を獲得しつつある。とはいえ、ガゼルが希求する「世界市民」への道には、危険をはらむグローバリゼーションをはじめ、さまざまな問題が立ちはだかっている。

テヘランで高校を卒業した後、フランスで美術と映像を学んだガゼルは、パリを拠点としながらも国際的に活躍するノマド(遊牧民)である。かつてフランス移民局から不法滞在者として摘発されそうになったとき、対応策として考案したのが、契約結婚を急募する『Urgent/Wanted』のチラシだった。現在は、逆にEUに所属するすべての国のあらゆる宗教の不法滞在者に契約結婚をオファーし、世界市民の増加に務めている。

ストリートチルドレンや軽犯罪を犯した青少年とのワークショップも長年継続している。世界各国から招待される作家となった今でも、異邦人マイノリティのマイナーな視点に立つ稀有な作家だ。2003年、ガゼルは『無題−セルフポートレート』という写真作品を制作した。西洋の花嫁のようにドレスアップした彼女が、スカーフやヒゲをつけて演じる多様なポートレートである。政教分離の法律があるフランスで、ちょうどイスラムの「スカーフ禁止法」が盛んに論じられていた頃だった。『ル・モンド・デイプロマティック』紙は、その議論のために特別号を設け、ガゼルのポートレート作品を大きく掲載した。

西洋と中東、さらにジェンダーの差異と共生が、ガゼルの作品には、アイデンティティの揺らぎとして秀逸に表現されている。 

           
*下記のアドレスでより多くのガゼルの作品を見られます。
http://www.musabi.ac.jp/ampj/2005/02watahashi/index.htm 

Ghazel : the road to “world citizenship”
by Aomi Okabe (curator of alphaM project 2005 )

Ghazel’s Me appeared in “Clandestines,” an exhibition organized at the 50th Venice Biennale by Francesco Bonami, director of the biennale. It was a video installation made up of three box-shaped television monitors. The artist appears wearing the chador, the traditional Muslim women’s costume, in short performances of ordinary actions. In Sweet Dreams, she pushes an empty baby buggy. In Everyday Is Valentine’s Day, she holds red, heart-shaped balloon. In Next Year, I’ll Stop Being Sloppy, she humorously tries to iron the chador while still wearing it. She composes these ironic and witty scenes, which subvert the meaning of the titles, by combining reality with fanciful ideas. The Iranian journalist, Kaveh Golestan, calls them filmic haiku.

The Me series started in 1997, and 620 scenes, including those not yet shown in public, have been produced so far. The 41 pieces shown here, made between 2000 and 2003, where previously seen at the Venice Biennale. They were mostly shot in the cities where Ghazel has resided, mainly Montpellier in France, Teheran and by the Caspian Sea in Iran, but also New York, where she lived for a short period. The only exception is set in Beirut. This is Love and Peace, in which she sits in front of a tank parked on the street reading a magazine. The intrusion of politics into everyday life is presented in Never Sleep Alone, where she sleeps with a machine gun, referring to the reality of terror and war.

In another work, there is a gap between her naturally feminine demeanor in a chador and the apparently male costume worn under it, the pants and black athletic shoes. Through this intentionally emphasized gap, the fictional orientalism associated with Muslim women is revealed as a cliche, and a hybrid contemporaneity is affirmed for self and others.

Western modernism is being increasingly questioned along with the loss of grand narratives. In the context of post-colonialism, the gaze and physicality rooted in non-Western societies is being embraced as “otherness” and “difference.” Just the same, the road to “world citizenship” that Ghazel is seeking is filled with many obstacles, especially the dangerous effects of globalization.

After graduating from high school in Teheran, Ghazel studied art and film in France. Based in Paris, she is a nomad who works throughout the world. When she was almost deported by the French Immigration Office as an illegal immigrant, she responded by printing a poster, “Urgent/Wanted,” advertising for marriage partners. At present, she is taking the opposite tack, offering to enter into a contract marriage with illegal immigrants of all religions in all countries belonging to the EU in order to increase the number of world citizens.

For some time, she has been holding workshops for street children and young delinquents. Even now, when she is invited to participate in exhibitions throughout the world, she continues to operate from the perspective of a minority and outsider. In 2003, Ghazel, wearing a veil and a mustache along with a Western bridal gown, realized the photographic work Untitled self-portraits.

It was during the period when the debate over the French law against the wearing of Muslim veils in school, based on the separation of church and state was burning subject. Therefore, Le Monde diplomatique published these photos in their newspaper in order to illustrate their special edition on this debate.

By presenting uncertain conditions of identity, she brilliantly comments on the possibilities for peaceful coexistence between the genders and between the West and the Middle East. (Translated by Stan Anderson)

 
*There are more photos of Ghazel's art works :
http://www.musabi.ac.jp/ampj/2005/02watahashi/index.htm 
intro talk date comment critic